Efter helgens träningspass för Anna så hade jag en så bra känsla idag! Och gud så bra Medusa gick. Vi fick till några (3-4) riktigt fina galoppsprång, som kom helt plötsligt. Det lilla verktyget som jag fick med mig att jobba med var att 'välta häst' - ett uttryck som såklart inte var rätt men som känslan skulle vara. Man skulle alltså på volten sätta en liten ställning utåt i nacken och sedan minska volten genom att med ytterskänkel något framför standardläge få Medusa att sätta in sin ytterbog. Lite klurigt, men känslan blir som att man triggar dem att 'välta' på ett bra sätt.
 
Detta gjorde jag mycket i höger varv för att få Medusa att ta vänster tygel, och i slutet av passet kändes hon riktigt jämn och fin då jag pendlade mellan varven i en åtta.
 
De där riktigt fina galoppsprången kom efter några vändor förvänd galopp och en påminnelse till migsjälv att inte glömma att krama i vänster tygel. Då - helt plötsligt - händer det, Medusa kliver in i galoppen, rundar sig och tar några riktigt härliga galoppsprång. Det kändes så bra!
 
Jag var så nöjd efter dagens pass.
 
h a l l e l u j a
 
/P

Kommentera

Publiceras ej